האם ג'רום פאוול יציל את ערך הדולר?

ג'רום פאוול מכהן כיו"ר הפד, הוא האיש החזק של הכלכלת ארה"ב, ולמעשה המשפיע הישיר להתנהגות השווקים בכל העולם, שניזונים מדבריו בכל נאום ונאום. לג'רום אחריות כבדה על כתפיו, ועליו תמיד לשמור על איפוק ושקילת מילים, שמה מישהו יפרש זיג מסוים בקולו ומשם קפיצות ומסקנות לפה ולשם.
אחד מתפקידיו של יו"ר הפד הוא לתת תחזית עתידית לגבי מדיניות הריבית, שכן היא כלי הפעולה המרכזי לשמירת היציבות הכלכלית, מיגור אינפלציה משתוללת וישור לקו הכלכלי הבריא שיבטיח שקט ותפקוד שוטף לאורך הדרך. לרוע מזלו של פאוול, במשמרת שלו פרצה מגפת הקורונה שיצרה פאניקה ומימושים מהירים, מהחדים בהיסטוריה של ירידות שווקים כלפי מטה. בשביל למנוע משבר ומיתון, הפד החליט על הדפסות טריליוני דולרים והזרמתם למערכת הפיננסית - בהצלחה רבה! בזכות פעולה זו נראה שהצלחנו לצאת מהמשבר הקצר ואיתה הבורסה מסתכלת בעיקר למעלה לגדילה וצמיחה. למען האמת, פעולה זו לא שונה ממה שהפד נהג לעשות עוד לפני המשבר החדש בביכול. כל מה ששונה הוא רק היקף ההדפסות, שכן מדובר הפעם בסדר גודל של יותר מ-33% של כל כמות הדולרים הקיימים!!! זה המון דיו... אבל לפד לא הייתה ברירה, מפני שאופציית הורדת הריבית לא קיימת כי אנו מצויים בעידן של ריבית אפס, כבר למעלה מעשור. למעשה אנו עדיין שרויים בתסמיני המשבר הקודם של 2008, שמאז הפד נוהג במדיניות של ריבית אפסית והדפסת דולרים.
כמות הדולרים שהודפסה לאורך השנים אחרונות היא כמות בלתי נתפסת בהסטוריית אמריקה, וזה גורם לשחיקה בערך הדולר. אנשים נהיים יותר ויותר סקפטים לגבי הערך של המזומן ומחפשים כל מיני אלטרנטיבות. כמו למשל השקעה במטבעות וירטואליים, נדלן, שוק ההון. העיקר שהכסף לא יעמוד ויאבד מערכו בעקבות ההיחלשות המכוונת מצד הבנק המרכזי. כל אלו גורמים להזרמת אדי אוויר והתנפחות של אותם נכסים פיננסיים, ונראה לפעמים שאנחנו מנותקים מהיציבות הכלכלית שעליה אמור לשמור הפד. הדרך להתמודד עם אותה התנפחות היא בעזרת העלאת ריבית, אבל איתה גם החשש להתפוצצות הבועה ויצירת מיתון...
במהלך המשבר הנוכחי, ג'רום הבטיח שהעלאת הריבית תהיה ככל הנראה רק ב-2023. לעומת זאת, בנאומו האחרון של פאוול הוא כבר לא נשמע כל כך אופטימי. האינפלציה מתחילה להשתולל, ערך הדולר יורד ויורד, אנשים אוחזים תקווה בביטקוין וחבריו הדיגיטליים חסרי הפיקוח ונטולי המס... הפעם פאוול שינה תחזית והכריז על צפי להעלאת ריבית משמעותית כבר ב-2022. עושה הרושם שההחלטה הזו אינה מקרית, מפני שהיא סמוכה לתאריך סיום תפקידו בפברואר הקרוב (ממש בעוד מספר חודשים בודדים), ופשוט פאוול מנסה למשוך את המצב הקיים ולהשאיר משמרת נקייה ליו"ר הבא שיצטרך לשבור את הראש ברגע שאולי יתחיל המיתון שהצליחו לדחות.

פוסט קודם:
ביצים של שור

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?