העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?


האם שוק ההון עומד להתפוצץ - זו באמת שאלה מצוינת. וגם לאיזה כיוון להתפוצץ? מעלה או מטה? באמת שהכל אפשרי והתשובה אינה ידועה...
אתמול 14/6/23 הפד הפסיק לראשונה את קצב העלאת הריבית האגרסיבית שהייתה במהלך השנה ורבעון האחרונים. הפסקת העלאות הריבית זה טוב לשוק, אבל הפד גם צינן את השמחה ואמר שהוא צופה עוד 2 העלאות בהמשך השנה - פחות טוב לשוק.
עד לפני לא מעט זמן היינו רגילים לעידן ריבית אפס, עידן האשראי הזול, צמיחה בשווקים, שפע ורק טוב. אבל הנה התחלנו תקופה חדשה, תקופה של ריבית גבוהה, אינפלציה, יוקר מחייה והכבדה על הכיס הכלכלי של כל אחד מאיתנו.
השאלה היא האם עם הפסקת העלאות סיימנו למעשה את התקופה החדשה הזו והנה אנחנו חוזרים אחורה לעידן עם ריבית נמוכה יותר? אולי אפשר להוריד את הריבית.
מנקודת המבט שלי - הפד במלכוד. מצד אחד הוא רוצה לעצור את האינפלציה, אז הוא צריך להעלות ריבית. ואכן נראה שהוא מצליח במשימה שלו לשמור על היציבות הפיננסית והאינפלציה לאט לאט יורדת. מצד שני יש הרבה חוב והריבית הגבוהה מקשה על ההחזרים של האנשים (הלוואות/משכנתאות שצמודות לריבית מתייקרות וגדלות).
כלומר האינפלציה "דביקה", כפי שמכנה אותה ריי דליו - מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם, וצריך להגן בפניה מפני השתוללות מחירים, אבל גם צריך לשמור על איזון באשראי ולמנוע משבר כלכלי.
התחזית שלי לעתיד היא שגם אם האינפלציה תתמתן כפי שקורה, הריבית עדיין תישאר גבוהה. זה אומר שהשוק לא יעלה הרבה כי יהיו אלטרנטיבות השקעה בפקדונות ללא סיכון.
כנ"ל גם שוק הנדלן, הוא לא יעלה בצורה דרמטית כי המשכנתאות חונקות את המשק ויותר קשה לעמוד בהחזרים.

בשורה תחתונה - הריבית כאן בשביל להישאר.
והאם השוק עומד להתפוצץ? לא. הוא ידשדש למעלה ו/או למטה.
בכל אופן זה לא צריך למנוע מאיתנו להמשיך ולהשקיע, בהתאם לשיטות והאסטרגיה האישית של כל אחד ואחת.

דבר נוסף שקרה אתמול בזירה המקומית שלנו - חזון הקואליציה לרפורמה חדשה ומהפכה משפטית התפספס מעט אתמול עם בחירת חברת כנסת למינוי שופטים דווקא מטעם האופוזיציה.
מי שלא הרגיש, שער הדולר-שקל מאוד רגיש לרפורמה והוא חווה טלטלה והדרדרות עם המשך החקיקה וההפגנות, נע בין 3.1 ל-3.75 (כ-20% שינוי!). יתכן והפעם נגיע להתייצבות בעניין המט"ח.


פוסט קודם:
קריסת בנק סיליקון וואלי: איתות ראשוני למשבר הייטק עולמי?

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף