לונג סטורי שורט

פוסט זה אינו ידבר על סרט הקומדיה-רומנטית האוסטרלי שיצא השנה (גילוי נאות - לא ראיתי...), אלא יעסוק במושגים פיננסיים שקשורים לשוק ההון ולמסחר בבורסה. אם כבר בסרטים עסקינן, ממליץ לראות את הסרט "מכונת הכסף", בתרגום מאנגלית The Big Short, בו מייקל בארי - האיש אשר חזה את המשבר האחרון הגדול של 2008 - התעשר כאשר הימר נגד כלכלת ארה"ב והרוויח מהמהלך כמיליארד דולר!
שורט הוא כינוי של מכירה בחסר, כלומר עשיית רווח כאשר נכס סחיר בשוק ההון נמצא בירידה. המשמעות של שורט היא לקיחת הלוואה של נייר ערך מסוים מבעליו למשך תקופה מסוימת. במהלך התקופה הלווה מוכר את הנייר לשוק ולאחר זמן מסוים קונה שוב את הנייר ומחזיר אותו לבעלים. אם בסוף התקופה מחיר הנייר ירד למחיר נמוך יותר (כתוצאה מכל מיני שינויים שחלו על המניה בפרק זמן ההלוואה), אז הלווה פעל נכון והרוויח בזכות מהלך המכירה בחסר - בדיוק כמו שדוקטור בארי הרוויח לאחר שעקב באדיקות אחר שוק המשכנתאות של אמריקה וצפה את קריסת הסאב פריים.
בניגוד לשורט, פעולת לונג היא פעולת קנייה סטנדרטית רגילה בשוק, כלומר יצירת רווחים כאשר ערך הנייר עולה.
יש להכיר את ניהול הסיכונים של הרווחים וההפסדים בין שורט ללונג לפני ביצוע פעולות: מקסימום הרווח של השורט הוא 100% במידה ומחיר הנייר ירד עד לרצפת הקרקע. לעומת זאת, כאשר המחיר עולה, על מבצע השורט להוסיף כספים לצורך החזר ההלוואה - כך שההפסד יכול להיות אינסופי!
מצד שני, כאשר בוחנים את ניהול הסיכונים בעסקת לונג מתקבלת תמונה הפוכה: מקסימום הרווח הוא אינסופי (לפי כמה שהמניה יכולה לעלות), אך ההפסד יכול להיות גג 100% - כלומר הפסד העסקה לגמרי במידה והמחיר יורד עד לאפס. זאת אומרת שבמקרה של הפסד בלונג אין צורך להוסיף שום כספים ויש הגבלה/הגנה על כיסנו.
אגב, אותו מייקל בארי המפורסם צופה קריסה קרובה בוול סטריט שלטענו השוק בועתי יותר מהמשבר הענק של 1929. אחת מהפעולות הנוכחיות שלו היא שורט על מניית טסלה שהמריאה לשחקים דווקא בזמן מגיפה עולמית בעוד היא עדיין מאיימת על כלכלת העולם. אין ספק שמדובר במהלך אמיץ מאוד מצידו ורצוי שיהיו לו כיסים עמוקים במידה ויטעה! נחכה בקוצר רוח לסרט ההמשך...

פוסט קודם:
ספין-אוף

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?