קריסת בנק סיליקון וואלי: איתות ראשוני למשבר הייטק עולמי?


מצליחים לדמיין מצב שאתם מנסים להיכנס לחשבון הבנק שלכם ונתקלים בהודעה "המערכת אינה זמינה"? זה בדיוק מה שקורה עכשיו ללקוחות בנק הסיליקון וואלי בארה"ב שידוע בתנאיו הטובים להלוואות לסטרטאפים.
מניית הבנק המוכר, בסימול SIVB, נחתכה אתמול ב-60% (והיום בעוד 60% בפרה-מרקט: יותר מ-80% ביומיים בלבד!), מה שהוביל להפסק המסחר במניה, וזאת בעקבות הודעת המנכ"ל על בעיית נזילות וצעדים לשיפור - כמו מכירת נכסים בהפסד וגיוס הון נוסף.
המשקיעים והלקוחות נלחצו והחלה תגובת שרשרת של מכירות ועזיבה ולהמשך הדרדרות הבנק, מאוד דומה למשבר 2008... הרבה מהלקוחות הן חברות הייטק ישראליות, שדווקא בשבועות האחרונים בעקבות הפחד משינוי הרפורמה המשפטית בישראל בחרו להוציא את הכסף מהארץ היישר לבנק הזה - ביש מזל.
באופן כללי, נזילות היא היחס שבין נכסי החברה להתחייבויות שלה. מי שהסתכל על הדוחות של הבנק יכל לראות שהיחס הזה היה קטן מחצי, כלומר שהיו יותר מפי 2 התחייבויות מנכסים (כנראה מתן של יותר הלוואות מאשר כסף בפקדונות). כאשר היחס הזה נמוך מ-1, יש סיכון גדול של קריסה ברגע של משבר מחוסר היכולת להחזיר את החובות.
עד לפני שנה, הריביות היו אפסיות ואיתן הלוואות מאוד זולות. אבל ברגע שהעולם הכלכלי השתנה עם סביבת ריבית גבוהה ועולה, כך גם ההחזרים והחובות עולים בהתאם. נזילות הבנק ירדה באופן דרמתי בימים האחרונים מסיבה לא ברורה, ככל הנראה בעקבות משבר שחווה ההייטק בשנה החולפת עם הפיטורים וירידה בגיוסים, מה שהוביל לירידה בצד פקדונות הבנק והלוואות שנקלעו לקשיים.
תגובת הבנק לא איחרה לבוא, והבוקר נודע ממקורות חיצוניים שההנהלה מתכוונת למכור את החברה. הניסיונות לגייס כספים כשלו וגם הרגולטור לא איחר להגיב, והוא הכריז זה הרגע שהוא סוגר את הבנק ומשתלט על הפקדונות.
במילים אחרות, הרגולטור מתערב בדיוק כמו ב-2008 והוא מונע את הקריסה. ללקוחות נמסר שהגישה לחשבונם תפתח מחדש החל מיום שני תחת השגחתו של הרגולטור.

פוסט קודם:
מלכודת שוורים bull trap

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?