המטבע החזק בעולם


לפי איזה מטבע מודדים דברים בעולם? יורו? דולר? אולי שקל... יתכן זה קשור למקום גיאוגרפי ולאיזו מדינה אני נמצא? באופן כללי בקנה מידה עולמי, המטבע הבולט שממנו לוקחים יחוס למדד ושווי דברים הוא הדולר האמריקאי.
גם המטבע המקומי שלנו השקל נמדד לפי השער הדולרי והשאלה שתמיד נשאלת היא כמה שקלים הם דולר אחד. הסיבה לשימוש בשער הדולר היא מפני שהוא מייצג את הכלכלה הגדולה והחזקה בעולם - ארה"ב, בעלת מטבע עולמי נסחר ויציב. אפשר לומר שערך הדולר די דומה לערך המתכות זהב וכסף שנשמרות לאורך השנים.
דוגמא לשימוש בדולר הייתה בשוק הנדלן הישראלי שפעם היה נמדד בדולרים ורק לפני כ-15 שנה החליטו על מעבר למדידה בשקלים...
בזמן האחרון נראה שיש קצת אי יציבות במטבע הדולר, יתכן בגלל ההדפסות המרובות של הפד שמחלישות את ערכו, או התחזקות הכלכלה הישראלית (המוח היהודי!), כך ששער הדולר נחלש מ-3.75 שקלים לדולר ל-3 שקלים לדולר. כל זה קרה במהלך השנתיים האחרונות בהן הגענו לשער נמוך היסטורית... ואפילו בנק ישראל מבצע פעולות להחלשת השקל על ידי רכישת מיליארדי דולרים מידי רבעון!! אבל עדיין - זה לא עוזר ונראה שהשקל ממשיך להתחזק מול הדולר, ויש כלכלנים שאפילו צופים גם שערים נמוכים יותר של עד 2.5 שקלים לדולר.
שער הדולר הנמוך משפיע בעיקר על הייצוא מפני שהעולם מסתכל על הסחורות השיקליות היקרות ומהסס לקנות. לעומת זאת שער הדולר הנמוך טוב לייבוא בכך שניתן לרכוש סחורות עם השקל החזק בזול יותר ביחס לעולם, למשל כל מי שמזמין מוצרים בדולרים מחו"ל דרך עליאקספרס, שיין, אסוס, נקסט ודומיהם.
דרך נוספת להצביע על יציבות חוזק מטבע היא לפי האינפלציה המקומית. בעוד שבארה"ב מדווחים על 7%, האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה והיא עומדת רק על 2.5%. נגיד בנק ישראל בדומה למקבילו האמריקאי מדבר על תופעה זמנית ואף צופה חזרה לאינפלציה אפסית כבר השנה.
מהצד השני של הגלובוס, בזמן ששאר העולם מתמודד עם קושי כלכלי (למשל טורקיה שערך המטבע שלה צונח מידי יום, בהשוואה לדולר כמובן...), בשקט ושקט אימפריית הייצור העולמי סין מתחזקת ועושה הרושם שבעתיד הלא רחוק תחליף את אמריקה ותהפוך לכלכלה הגדולה והמובילה בעולם - מצליחים לדמיין מצב ששואלים כמו שקלים הם יואן אחד?...
אז התחרות על תואר המטבע החזק בעולם היא בעיקר בין הכלכלה החזקה בעולם, כלומר בין ארה"ב בעלת הדולרים, סין בעלת היואן, או בכלל ישראל עם השקלים (?!). אבל יש גם סיכוי ברמה כזו או אחרת, שדווקא הביטקוין שלא שייך לאף מדינה יהיה זה שינצח, למרות שהוא בכלל וירטואלי, כן?
בכל אופן נחזיק אצבעות לישראל...

פוסט קודם:
המרת מט"ח

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?