אינפלציה או מניפולציה


איך מודדים את האינפלציה? האם המדידה שלפני 20 שנה היא עדיין אותה מדידה כמו היום? ומה לגבי מחירי הדיור ששם מדברים על קפיצה של 10% מידי שנה ואילו האינפלציה נשארת אפסית?
אז הנה, אחרי כעשור וחצי האינפלציה מתעוררת. ולא סתם מתעוררת - שיא של 40 שנה! בוקר טוב...
בארה"ב המדידה האחרונה עומדת על 7.5%, במדינות ה-OECD מודדים 6%, גוש היורו עם 5%, ובישראל "רק" 3%, ארץ זבת חלב ודבש... "אנחנו עדיין עומדים ביעד של 1-3%" טוען נגיד בנק ישראל, אז איך זה שהמון ישראלים מתלוננים על יוקר המחייה לאורך השנים? עברנו הפגנה ב-2011, מחאת קוטג', מילקי, ועדיין כוח הקנייה שלנו הולך ויורד. לצורך הדוגמא כרטיס לסרט לפני 20 שנה עלה 21.5 שקלים ואילו היום קצת יותר מכפול - 44 ש"ח לא כולל עמלת רכישה, בעוד ששכר המינימום/הממוצע לא עלה באותה קורלציה (וזאת מבלי לדבר על מחיר הפופקורן).
הסיבה להבדלים הללו היא מפני שהאינפלציה נמדדת לפי בחירה של סל מוצרים ושירותים כלכליים שהממשלה מחליטה עליהם מראש, אשר משולבים במדד המחירים הכולל המודד את הממוצע. במילים אחרות, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (או בקיצור הלמ"ס - גוף מטעם משרד ראש הממשלה) יכולה להחליט איזה מוצרים יכללו בסל: מוצרים כמו פירות, ירקות, מדד תשומות הבניה, תשומות בענף חקלאות, סלילה וכו'.
באותה נשימה, אותם גורמים יכולים להחליט איזה נתונים שלא להכניס לסל המוצרים ולמעשה להעביר אותם "מתחת לשולחן" מבלי שנדע. אומנם מדד המוצרים מכיל בסל מעל 80 אלף פריטים, אך הוא השתנה במהלך השנים וקיימות לא מעט ביקורות על אופן המדידה.
בארה"ב למשל חישוב המדד השתנה מספר פעמים על מנת לתקן את מה שנחשב להטיה במדידה (בעקבות שינוי איכות המוצרים, טעם הצרכנים, שינוי מחירים ועוד), מה שהוביל בעיקר לירידה במדידת האינפלציה.
נובע מכך שכתוצאה מהשינוי, נעשית באופן מודע וגלוי מניפולציה מסוימת על אופן המדידה, והמשמעות היא שהמדידה של היום היא לא כמו לפני 20 שנה. זאת אומרת שאם המדידה הייתה נשארת כמו שהיא, האינפלציה היום הייתה הרבה יותר גבוהה מ-7.5% של אמריקה או 3% של ישראל.
במצב של אינפלציה גבוהה, על הבנק המרכזי להתערב ולאזן את יחסי הכוחות על ידי העלאת הריבית ובכך להעלות את ערך המטבע וכוח הקניה של הצרכנים במשק. עם מגמת העליה הנוכחית, נראה שאנחנו ממש קרובים לכך ומוטב מוקדם מאשר סיכון של איבוד שליטה וחלילה היפר-אינפלציה כפי שהיה בשנות ה-80.

פוסט קודם:
המטבע החזק בעולם

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?