להתראות שנת 2023 ושלום שנת 2024

היום זהו יום המסחר הראשון בבורסת הוול סטריט של שנת 2024. רגע לפני שנצלול למה שצפוי בהמשך השנה, נסכם את מה שהיה בשנה החולפת:
שנת 2023 הייתה אחת השנים המוצלחות בשוק ההון - מדד S&P500 האמריקאי עלה ב-25%+, ואף מדד הטכנולוגיה Nasdaq100 עלה ב-55%+.
חשוב לציין שזו עלייה לאחר שנת 2022 המאכזבת שהמדדים ירדו בכ-25%... כך שמדובר על תיקון יפה של השוק והתאוששות מרשימה.
למעשה, כרגע המדדים נמצאים בגובה שיאם האחרון - בחזרה לתחילת 2022, ויש ספק שאולי מדובר בשידור חוזר: כלומר, שוב ירידות בשנת 2024.

תזכורת לשנת 2022:
אינפלציה גואה, עליית ריבית, ירידת השוק.
תזכורת לשנת 2023:
אינפלציה יורדת, התייצבות הריבית, עליית השוק.
צפי לשנת 2024:
אינפלציה ממשיכה לרדת ומגיעה ליעד הפד + הריבית יורדת = מסתמן שהשוק ימשיך לעלות.
אבל, צריך לזכור שיש עדיין מלחמת רוסיה-אוקראינה עם התייקרות סחורות ועיכובים באספקה. בנוסף יש מלחמה בישראל, ובה החות'ים חוסמים את מעבר הסחורות בים האדום, מה שגורם לעוד התייקרויות ועיכובים. תתכן גם התחממות מלחמה רחבה יותר ואולי חרם מצד מדינות העולם הערבי כלפי המערב, ואז שוב בעיות בשרשרת האספקה והתייקרות משאבים טבעיים נוספים...
כל אלו מלמדים על הרגישות הכלכלית שהפד צריך להפגין. במילים אחרות, לא בהכרח שהריבית תרד דרמטית, ולא בהכרח הסתיימה סאגת האינפלציה. לבנק המרכזי של ארה"ב יש אחריות כבדה על התנהלותו במניעת מיתון עולמי.

כאשר בוחנים את מכפיל הרווח של המדד האמריקאי (שער ה-S&P לחלק לרווחי חברות המדד), המכפיל הנוכחי די גבוה: עומד על כ-26, בעוד הממוצע ההיסטורי הוא 16~. זאת אומרת שהשוק כרגע די יקר ויש פוטנציאל של 40% ירידה בשווקים! זה נתון שמאוד כדאי לשים לב אליו.
מבחינת מדד הפחד VIX, הוא מאוד נמוך, כלומר למשקיעים אין תחושה של פחד כרגע, ויש הייפ מאוד גבוה להשקיע. יכול לרמז שוב על שוק גבוה ויתכן וימשיך להתנפח.
האימרה המפורסמת "לקנות שכולם מפחדים, ולמכור שכולם תאווי בצע" מאוד נכונה בימים אלו. לא כל מטאטא פוגע ונדרשת זהירות מוגברת בעת ההשקעה בשוק ההון.

אני באופן אישי צופה לדמיון של שנת 2022-2023: בתחילת 2024 יהיה תיקון ומימושי רווחים של 2023, ובהמשך השנה רכישות חדשות שיכניסו עוד אוויר חם לשוק (במקביל להמשך הורדת ריבית) וחזרה לעליות.

מאחל המשך שנה מוצלחת למשקיעים.

פוסט קודם:
צ'ארלי מנגר, הסוף

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?