דירוג אשראי ישראל ירד

מודיס, חברת דירוג האשראי הבינלאומית, החליטה לממש את אזהרותיה בשנה האחרונה והורידה ביום שישי את דירוג האשראי של ישראל מA1 לA2.
זו ההורדה הראשונה בתולדות המדינה של דירוג האשראי, ובנוסף לכך מודיס הוסיפה תחזית שלילית שמרמזת על המשך הורדת הדירוג בעתיד.
משמעות ההורדה היא למעשה התייקרות ההלוואות של המדינה, של חברות ישראליות וגם עלינו האזרחים משלמי המיסים. במילים אחרות, הכל הולך להתייקר וזה הולך לכאוב לנו בכיס.
הסיבות העיקריות להורדת הדירוג הן עלויות המלחמה הממושכת עם חמאס, ובנוסף המשך אי היציבות הפוליטית-משפטית שמערערות את היציבות הכלכלית של המדינה. על החלטה זו לוטשות עיניהן של חברות הדירוג הנוספות: פיץ ו-s&p, מה שעלול להחמיר את המצב במידה וגם הן יאחדו עמדות זהות.
במידה מסוימת, החלטה זו הייתה כבר באוויר, כלומר זה היה די מתומחר מראש ולא בטוח שיקרה שינוי מהותי. הרי יש לנו כלכלה חזקה ועשירה, עם רזרבות של דולרים. מצד שני, גם חשבנו שיש לנו צבא חזק שנתפס לא מוכן ברגע האמת...
אז מה בכל זאת צפוי לקרות מפה והלאה:
סביר להניח שמטבע השקל יחלש ושער הדולר יעלה, הריבית לא תרד ואפילו תעלה במטרה למנוע אינפלציה גבוהה והתייקרות נוספת. אולי גם הבורסה המקומית תתחיל לדשדש כלפי מטה בעקבות עזיבת משקיעים זרים...
איך כדאי לנו להתמודד עם זה כמשקיעים:
עכשיו זה יכול להיות זמן טוב להמיר שקלים לדולרים בשביל להגן מפני החלשות המטבע המקומי. בנוסף, יתכן שיצוצו הזדמנויות השקעה בבורסה הישראלית בעקבות המצב החדש.
סכנות לעתיד:
במידה והמלחמה תמשיך להסלים ואף תתפתח חזית בצפון, מעבר לזה שזה עלול לפתוח חזית צבאית רחבה יותר מול אירן ומדינות נוספות, אנחנו כמדינה לא אהודה בעולם עלולים להיתפס כתופעה שלילית ועלולות לקום נגדנו סנקציות כלכליות חמורות, בדומה נגד רוסיה וטורקיה, ובסופן קריסה כלכלית.
מבט אופטימי קדימה למרות הכל:
המלחמה בסוף תיגמר, ואיתה תבוא גם מערכת פוליטית חדשה, כך שמדובר באירוע זמני ואנחנו נסיים אותו כמנצחים - בתקווה שהדירוג יחזור לקדמותו.

פוסט קודם:
להתראות שנת 2023 ושלום שנת 2024

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדדים או מניות?

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?