מחיר ערך מניית ישראל תשפ"ה

על כף המאזניים שני הגורמים הכלכליים הבאים שהתרחשו בשבוע האחרון:
- הורדת דירוג אשראי ישראל של חברות מוד'יס ו-S&P
- חיסול ראש ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, והמשך הסלמה איזורית
מצד אחד להורדת דירוג האשראי יש השפעה עולמית רעה עבורנו משום שהמדינה הופכת ללווה מסוכנת יותר, מה שעלול להחליש את המטבע המקומי ואולי אף יאלץ העלאת ריבית ואיתה התייקרות מחייה מקומית המלווה בגביית מיסים כבדים על האזרחים.
מצד שני חיסול מנהיג חיזבאללה המיתולגי ושאר צמרת ארגון הטרור מרוממת את רוחנו ונותנת לנו תקווה של מסוגלות מול האיום בצפון ושהנה אוטוטו נגמרת המלחמה, התושבים יחזרו לביתיהם בביטחון כשהרע מכל נמצא מאחורינו.
חברת מוד'יס בחרה להוריד את הדירוג ב-2 רמות בבת אחת, לעומת S&P שהסתפקה בהורדה אחת בלבד, לא רק בגלל המצב המלחמתי הממושך והמדאיג, אלא יותר בעיקר בגלל ההתנהלות הכלכלית של המדינה עם המצב הנוכחי וההתמודדות איתו בעתיד.
אותן שתי חברות הוסיפו המשך תחזית שלילית, כלומר צפי להמשך הורדות דירוג האשראי בהינתן המשך המצב הקיים. אליהן ככל הנראה תצטרף גם חברת הדירוג השלישית פיץ' שצפויה גם היא להוריד את הדירוג ולמשוך את כלכלת ישראל כלפי מטה, וכלל לא בטוח אם הדירוג יחזור לקדמותו גם לאחר המלחמה והתייצבות האיזור.
המשבר הכלכלי-ביטחוני של ישראל עלול להחריף משום שמלבד החזית הצפונית, לא סיימנו לטפל בחזית הדרומית, במקביל פוגעים בנו מהצד המזרחי של תימן, וכמובן יש לנו לטפל בראש התמנון איראן, שרק אתמול "טעמנו" מהם כ-180 טילים בליסטים בכל רחבי הארץ. כאב ראש אמיתי...
יש לנו רצון להילחם בכל החזיתות, אבל ללא התמיכה הכלכלית של ארה"ב לא נוכל לנצח.
למלחמה השלכות כלכליות ארוכות טווח, במיוחד עם הרצון להשאיר כוחות צבאיים בשטח על מנת להבטיח את הביטחון. ההשלכות הללו עדיין לא באות מספיק לידי ביטוי. ברגע שנרגיש אותן אז נבין את הנזק העצום שנוצר פה וימשך על פני תקופה ממושכת של כמה שנים לפחות.
מניית "מדינת ישראל" משלמת מחיר גבוה עבור הערך שלה, לפעמים עולה השאלה האם נעמוד בעומס ולא נתרסק. האם המלחמה הזו תגמר בתבוסה בגלל שנגמר לנו הכסף, האם למעשה יסגרו לנו את הברז ובסופו של דבר נישאר ללא כלכלה אך גם ללא ביטחון.
על כה הייתה שנה "טיל"! שנה "פיצוץ"... נאחל לשנה טובה יותר ובעיקר שקטה ורגועה.
חג שמח.

פוסט קודם:
סיכום מחצית 2024

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צ'ארלי מנגר, הסוף

להתראות שנת 2023 ושלום שנת 2024

דירוג אשראי ישראל ירד