מדדים או מניות?

שוק ההון נותן לנו את האפשרות לייצר רווחים בנוסף לעבודה הרגילה היום יומית שלנו, בצורה חוקית ונגישה (בין אם זה דרך חשבון הבנק או בית השקעות), ולמעשה מאפשר לנו סיכוי להכנסה פסיבית ויציאה ממירוץ העכברים.
השקעה בשוק ההון מתכנסת בעיקר לשתי הדרכים הבאות: קניית מדדים או מניות, בשאיפה למכור אותן בהמשך במחיר גבוה יותר מאשר קנינו.
כאשר אנו מדברים על מניות, בעצם מדובר על בחירה ספציפית בחברה ציבורית שמונפקת בבורסה, אשר משקפת את הדוחות והתחזית שלה כלפי המשקיעים, בניסיון למשוך קונים שיצטרפו אליה ויטפסו ביחד איתה להצלחה הצפויה בעתיד, ולבסוף יצירת רווחים משותפים וקצירת הפירות.
לעומת זאת, כאשר קונים מדד (ETF) מדובר על קניית קרן/תעודת סל שהיא אוסף של מניות ופיזור גדול יותר של ההשקעה.
חשוב להבהיר - כמו שניתן להרוויח בשוק ההון, ניתן גם להפסיד, ויש סיכון גבוה בכל סוג השקעה שנבחר, בין אם זה מניות או מדדים.
באופן כללי, כאשר בוחרים מניה מסוימת מדובר על סיכון גבוה יותר מאשר בחירה של מדד מסוים, וזאת משום ששמים את כל הביצים בסל אחד ותיתכן האפשרות שהבחירה שלנו שגויה, כלומר שיכול להיות שהמניה הזו לא תעלה לפי הציפיות, אולי אפילו תרד או שחלילה החברה תפשוט את הרגל וכך הכסף שלנו יעלם. במדד לעומת זאת ההשקעה שלנו לא יכולה להיעלם בגלל שהיא נשענת על עוד מניות בסל.
מצד שני, כאשר בוחרים במניה מסוימת והחברה באמת מצליחה, מחיר המניה יכול לקפוץ במהירות כלפי מעלה, ואיתו הכסף שהשקענו. במדד, שינוי כזה של עליה/ירידה יהיה הרבה יותר מתון.
עבור בחירת קניית מדד, יש לציין שקיימים אלפי מדדים - למשל מדד JETS שהוא אוסף מניות תעופה, מדד TAN שמאגד מניות אנרגיה ירוקה, או מדד QQQ שמורכב ממניות טכנולוגיה בלבד, ועוד המון מדדים שונים לפי סקטורים שונים... כל המדדים הללו הם מדדים צרים לפי ענף מסוים. וכאשר יש התלהבות/סלידה מענף מסוים, או אפילו ממניה אחת ששייכת לאותו מדד ו"מדביקה" גם את שאר המניות הדומות באותה תחושה, אז אותו מדד צר עולה/יורד בהתאם.
הדרך להקטין את הסיכון במדד הענפי הוא לבחור מספר רב של מדדים צרים שונים ולהגדיל את הפיזור, בדומה לבחירה מרובה של מניות שונות מענפים שונים.
ישנם מדדים רחבים יותר, כמו מדד ה-S&P500 המפורסם שמורכב ממניות החברות הגדולות באמריקה, או מקבילו המקומי: מדד תל אביב 125, הכוללים מספר רב ומגוון של מניות מענפים נפרדים ויוצרים ראייה כללית של כל השוק.
השקעה במדד רחב היא דרך מעולה להשקיע בשוק ההון. זו הדרך להבטיח תשואה ממוצעת, מתוך האידיאלוגיה שזה בלתי אפשרי "להכות את המדד" ולהשיג תשואה טובה יותר לאורך זמן.
וורן באפט, המשקיע הטוב בעולם, עושה תשואה שנתית כפולה יותר מהמדד על ידי בחירה קפדנית של מניות והחזקתן למשך שנים. הוא עושה זאת מזה 60 שנה, וחלק מהחזקותיו המפורסמות הן קוקה קולה, אמריקן אקספרס ובנק אמריקה, אותן מחזיק עד היום.
אם רק נצליח לחקות במעט את דרכו וננסה לבחור בפינצטה מניות שונות ומגוונות, מניות של חברות יציבות ו"משעממות", אז אולי נצליח גם להשיג תשואה גבוהה מהמדד. במקרה הכי גרוע - נקבל את הממוצע, אבל לפחות נהנה מהדרך.

פוסט קודם:
העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?

מוזמנים לעקוב אחרינו:
דף הפייסבוק
עמוד היוטיוב
האתר שלנו

נתראה בערך הבא!
מחיר ערך מניה | stock value price

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

צ'ארלי מנגר, הסוף

העלאות הריבית נעצרו! האם השוק עומד להתפוצץ?